söndag 2 december 2018

305 poster champagne på decemberauktionen

Nu har katalogen till årets sista dryckesauktion släppts och det är hela 305 olika poster med champagne vilket jag tror är rekord. Vare sig man letar nyårschampagne, julklappschampagne eller bara vill fylla på sina vinkällare finns det alltså mycket att välja på. Champagnerna klubbas måndagen den 10 december.

Ungefär hälften av alla poster är någon av de stora prestigechampagnerna: Dom Pérignon (52 poster), Krug (30 poster), Salon (24 poster), Cristal (20 poster) och Winston Churchill (11 poster). Av dessa fem rankar jag Krug och Winston Churchill högst. Salon tycker jag är klart sämst och inget jag själv lägger pengar på.

Winston Churchill låg länge lågt i pris på de svenska auktionerna men nu verkar auktionsköpare ha fått upp ögonen för just årgång 1996 som fått 50 % högre utropspris än övriga årgångar av Winston Churchill. Däremot finns exempelvis Winston Churchill 1998 på magnum och Winston Churchill 1999 på magnum för rimliga 4.000 kr per magnum.

Även för Krug ligger utropspriserna för just 1996 högt. Där kan jag rekommendera Krug 1995 på flaska eller på magnum i stället.

Cristal på magnum är alltid speciellt och det säljs både Cristal 1995 och Cristal 2004 på magnum.

Förutom prestigechampagnerna måste jag säga att jag själv är lite sugen på posten med Pierre Péters Les Chetillons 2007, 2008 och 2009 på magnum. En härlig minivertikal på magnum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar