torsdag 6 december 2018

Hur bra är Moët & Chandon Brut Imperial?

Världens mest sålda champagne är Moët & Chandon Brut Imperial. Champagnehuset Moët & Chandon har ungefär 10 % av världsmarknaden för champagne och säljer mer än 20 miljoner flaskor Brut Imperial varje år.

Själv köper jag aldrig Moët & Chandon men i jobbsammanhang blir jag ibland bjuden på den och enligt Cellartracker har jag druckit vinet sju gånger de senaste fyra åren. Betygen har varierat enormt mycket: 83, 87, 78, 86, 87, 87 och 83 poäng. Tidigare använde Moët olika dosage för olika marknader men nu sägs de alltid ha så lite som 9 gram dosage i Brut Imperial. Jag tror själv att jag fått flaskor som varit sötare än så vilket jag inte alls tycker om.

Om jag jämför med de betyg jag satt på Louis Roederer Brut Premier (89, 89, 90, 89, 87, 92) och Pol Roger Brut Réserve (88, 88, 89, 86, 88, 88, 87, 89, 89) så kan man se att de bästa Moët jag druckit är ungefär på samma nivå som de sämsta Roederer/Pol Roger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar