fredag 7 december 2018

En champagnedrickares guide till stilla viner: Toscana

Efter Frankrike är Italien det land jag dricker mest vin ifrån. Jag håller Piemonte som den främsta vinregionen i Italien men Toscana är också en region jag ofta väljer vin från, inte minst röda viner på restaurang. Att välja en bättre Chianti Classico från en bra årgång (till exempel 2011, 2013 och 2015) är ofta ett säkert kort som inte behöver kosta så mycket.

I centrala Toscana, runt Toscana, produceras Chianti. Hjärtat av regionen heter Chianti Classico och där har man producerat vin i tvåtusen år. En Chianti Classico måste innehålla minst 80 % Sangiovese medan övriga 20 % får vara andra ”röda” druvor. Toppvinerna heter Gran Selezione och Riserva och måste då ha lagrats i minst 2,5 år respektive 2 år före släpp. En Chianti Classico som jag ofta har hemma är Brolio (129 kr) som brukar finns i butik. Brolio Riserva 2015 (209 kr) finns i beställningssortimentet.

Runt Chianti Classico-regionen ligger sju områden som alla också heter någonting med Chianti. De vinerna behöver bara innehålla 70 % Sangiovese och får dessutom innehålla upp till 10 % ”vita” druvor. De vinerna dricker jag sällan.

Sangiovese har många namn och ett annat namn på druvan är Brunello. Min favoritregion i Toscana är Brunello di Montalcino som ligger nordöst om Siena. De vinerna måste innehålla 100 % Sangiovese och lagras också längre på ekfat än Chianti Classico. Det är varmare klimat i Montalcino än i Chianti och vinerna är lite ”mörkare” i smaken. Dessutom är de mer lagringsdugliga. Härifrån kan jag varmt rekommendera La Fuga Brunello di Montalcino 2012 (299 kr).

Sedan tänkte jag avsluta med att nämna en tredje kategori vin från Toscana, nämligen supertoscanare, en ny typ av vin som kom för femtio år sedan. De görs på Bordeaux-druvor (ibland blandade med Sangiovese) vilket länge inte var tillåtet om ett vin skulle klassas som ett Toscana-vin. I stället fick de den lägsta möjliga klassificeringen: bordsvin. Men när supertoscanarna började vinna internationella vinprovningar, fick 100 poäng av Parker och blev Italiens dyraste viner blev det lite löjligt att de var oklassificerade så nu tillhör de den nya vinregionen Bolgheri och där är Bordeauxdruvor tillåtna. Årgång 2015 av två av de mest kända supertoscanarna, Solaia (2500 kr) och Sassicaia (1195 kr), släpps för övrigt på Systembolaget just idag. Det finns 200 respektive 720 flaskor att köpa och de lär alla sälja slut snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar