fredag 21 december 2018

Bra viner i Mumm RSRV-serien

Jag var på en trevlig champagneprovning i förra veckan under ledning av Jeremy Piraz, Champagne Brand Ambassador för Mumm.

Vi fick prova tre av Mumms nya RSRV-viner. Till att börja med har min Mumm-favorit Mumm de Cramant bytt namn och blivit Mumm RSRV Blanc de Blancs. Den är dessutom nu årgångsdeklarerad och det var årgång 2012 vi fick prova. Precis som tidigare är den gjord på Chardonnay från Cramant.

RSRV Blanc de Blancs 2012 ingår nu i en RSRV-serie tillsammans med tre nya grand cru-viner från Mumm: årgångsvinet RSRV Blanc de Noirs gjord på Pinot Noir från Verzenay samt årgångslösa RSRV Rosé Foujita och RSRV Cuvée 4.5.

Jag fick prova alla utom Cuvée 4.5 och min favorit är Mumm RSRV Blanc de Noirs 2008. Krut och kryddor, bra 2008-syra och lång eftersmak. Ett riktigt bra vin som höll länge under kvällen. Men RSRV Blanc de Blancs 2012 och rosén var riktigt bra också.

Förutom Mumm de Cramant har jag aldrig varit särskilt imponerad av Mumms viner men RSRV-serien är ett roligt initiativ med bra viner överlag. Svenskar kan beställa vinerna från Danmark på Club RSRV:s hemsida. Glädjande nog kostar Mumm Blanc de Blancs 2012 nu 595 kr, vilket är betydligt billigare än Mumm de Cramant som faktiskt fortfarande finns i beställningssortimentet för 720 kr.


3 kommentarer:

  1. BdN-utgåvan verkar vara årgång 2009 i deras webshop, men tittar men noga står det 2008 på etiketten. Förvirrande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den jag fick prova var 2008:an i alla fall. 2009:an har jag inte provat än. Det är möjligt att det finns lite 2008:or kvar - kan vara lönt att maila och fråga.

      Radera
    2. Kollade med dem. 2008:an slut sedan några månader tillbaka, 2009:an som säljs nu.

      Radera