måndag 16 januari 2012

Felmatchad bourgogne

Som kontast till fredagens snöfall i Stockholm gick jag till Östermalmshallen och köpte inkokt lax med sommarsås och inlagd gurka hos Lisa Elmqvist. Jag hittade även färskpotatis hos en grönsakshandlare. Det blev sedan en somrig och riktigt god fredagmiddag. Till det här borde jag ha tagit en riesling med lite restsötma eller kanske en champagne, men i stället korkade jag upp en Girardin Corton-Charlemagne 2008. Jag blev väldigt imponerad av det här vinet för ett par månader sedan men den här flaskan var klart sämre. Inte samma liv och spänst. Det var inte något defekt vin men en svagare flaska.

Dessutom funkade vinet inte till maten alls. Jag tänkte inte hur mycket sötma som finns både i såsen och inkokta laxen och det funkade inte alls med en vit bourgogne.

Det här med att matcha vin och mat är väldigt intressant. När man träffar rätt så kan det lyfta både maten och vinet så att 1+1 blir 3. Den här gången fick jag avstå från att dricka vin tills jag ätit upp maten för att "rädda" både mat och vin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar