onsdag 11 januari 2012

Tillbaka från en solsemester

Kära läsare, både jag och bloggen överlevde nyårsafton. Jag kommer att återkomma med lite intryck av Henriot 1970:an som i korthet var helt underbar och i perfekt skick. Anledningen till radiotystnaden är att jag varit i Ras Al Khaimah och legat på en strand med familjen i en vecka. Jag tog med en flaska Vilmart Coeur de Cuvée 2002 som avnjöts på vår terrass en ljummen kväll i samband med att jag vann fem partier gin rummy i rad mot min fru. En helt underbar champagne som kommer att bli en klassiker. Den var lite spretig senast jag provade den men nu... Vilken koncentration, vilken längd. Det här kan bli den bästa årgången Vilmart gjort. Tankarna gick lite åt en årgångs-Selosse vilket är nytt för mig, jag har alltid tyckt att Selosse och Vilmart har helt olika stil.

Vi köpte också en Bollinger Rosé på Arlanda till reapriset 449 kr. Det var trevligt att för en gångs skull få köpa vin på Arlanda, man måste ju flyga till en destination utanför EU för att få göra det. Bollinger Rosé har inte imponerat på mig tidigare och gjorde det inte nu heller. Den finns ändå chansen som måltidsdryck på en fisk- och skaldjursrestaurang där vi hade ett eget "bås" under bar himmel men det hjälpte inte. Bollinger-stilen finns där men det finns också en massa grapefruktskal i eftersmaken som stör. Det är möjligt att några/många år i källaren kan få ordning på (årgångslösa) Bollinger Rosé, men jag tvivlar. För mig är det den svagaste länken hos Bollinger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar