onsdag 11 januari 2012

Svenskar på semester

Vi bodde rätt lyxigt i Ras Al Khaimah, på ett femstjärnigt familjehotell. Jag kan varmt rekommendera hotellet, särskilt deras chalet som ligger som ett pärlband utmed strand där man får känslan av att ha en helt egen strand. Vi hade ett vanligt rum först men uppgraderade till ett chalet efter ett par dagar.
En dag var jag i lobbyn när en grupp nyanlända gäster höll på att checka in. Det var mest par i 50-60-årsåldern och nästan alla bar på tax free-påsar, sådana där som man beställer i förväg som sedan står och väntar på ens flygplansstol på charterplanet. Tax free-påsarna var genomskinliga och de flesta hade köpt samma sak: en box René Barbier rosé. Då visste jag med 100% säkerhet att det var svenskar och det stämde mycket riktigt. Som vinälskare kan jag tycka att det är fint att man tar med vin på semestern och kanske sitter på sin balkong och sippar och njuter. Men varför köper man sådant skräpvin när man uppenbarligen har råd att bo på ett riktigt bra hotell?

1 kommentar:

  1. Björn (mer lådvin till massorna)12 januari 2012 kl. 17:35

    På grund av svenskens fullkomliga och outgrundliga tillit till systembolaget tor jag. De flest verkar gå på bolagets propaganda om att allt som står på hyllorna är noga testat och det mest prisvärda osv. Förutom vad gäller min direkta omgivning (vänner och familj) ser jag dock det som väldigt positivt att det flesta nöjer sig med boxar och annat industriplonk. Utbudet på bra vin är som sagt inte oändligt vilket innebär att ökat medvetande bland allmänheten måste leda till högre priser på bättre vin.

    SvaraRadera