tisdag 17 november 2015

Brasiliansk barbecue i Sao Paulo

Häromveckan besökte jag Brasilien och det var mitt första besök i Sydamerika. Det blev inte särskilt mycket vin eller fine dining men jag hann med att prova brasiliansk barbecue, eller churrascaria som det heter på portugisiska. En rad kypare med olika kött på metallspett går runt i restaurangen och frågar om man vill ha en skiva.

Man får också en bricka med en grön och en röd sida. Vill man ha mer kött har man den gröna sidan uppåt och blir då erbjuden kött hela tiden. Är man nöjd (för tillfället) vänder man den röda sidan uppåt. Jag har ätit på El Gaucho, en argentisk köttrestaurang, i Macau och där hade de samma system.

Själv är jag inte särskilt stor i maten och tycker inte om att frossa i kött så jag kan inte säga att jag var jätteimponerad. Köttet var bra men jag föredrar att få en välkomponerad tallrik än en ständig ström av kött. För köttälskare måste det vara rena drömmen.

Praktiskt med en karta över kon så att man vet vilka köttdelar man äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar