lördag 21 november 2015

Champagnetider

För mig brukar december vara den månad på året då jag köper och dricker minst champagne, men för de flesta svenskar är det precis tvärtom. En tredjedel av årets försäljning av champagne på Systembolaget görs i december och därför släpps det traditionellt en rad nya champagner i november varje år. Jag har även märkt att antalet läsare på bloggen ökar dramatiskt i december varje år, antagligen för att många vill få tips om nyårschampagne, googlar och hamnar här.

Jag återkommer snart med konkreta nyårstips samt tips på bubblande julklappar men jag vill redan nu passa på att tipsa om två riktigt bra ekfatslagrade champagner som jag druckit den här veckan:

Diebolt-Vallois Prestige Brut
Den här champagne har jag tipsat om flera gånger förut. På Shimubi var den husskumpa till bra pris och jag slogs av hur bra den är. Cramant är en fantastisk Chardonnay-by, lite mer gräddig i stilen jämfört med Mesnil-sur-Ogers “nötighet”. Diebolt-Vallois Prestige Brut finns numera i ordinarie sortimentet på Systembolaget och finns i många butiker. Priset är låga 369 kr.

Vve Fourny Cuvée R Extra Brut
Cuvée R är en ambitiös champagne från premier cru-byn Vertus. 90 % Chardonnay och 10 % Pinot Noir som får ligga på små ekfat i 18 månader, ofiltrerad, fyra år på jästen, låg dosage (3-4 gram). Jag tycker att den påminner mycket om Jacques Selosse i stilen. Den finns i beställningssortimentet på Systembolaget och priset 349 kr är nästan löjligt lågt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar