fredag 20 november 2015

Shibumi – en ny stjärna på Stockholms restauranghimmel

I onsdags kväll besökte jag Shibumi, vilket är ett slags bakficka till Esperanto, tillsammans med min fru. Shibumi öppnade för 1,5 år sedan men eftersom jag bodde utomlands då hade jag helt missat det.

Vilken fantastisk restaurang! Ingången är minst sagt diskret, man går nerför en källartrappa där ingenting indikerar att man är på väg ner till en restaurang och så kliver man in i en annan värld. Jag är dålig på att beskriva inredningar men de har verkligen lyckats skapa en cool inredning men perfekt belysning. Det finns vanliga bord, ett litet chambre séparée för kanske fyra personer, en snygg bardisk mitt i lokalen och en hög “matbar” där man kan äta och samtidigt se kockarna laga mat precis framför en. Det känns inte som om man är i Stockholm längre utan snarare i Los Angeles eller New York.

Servicen är varm, trevlig, avslappnad och professionell, menyn är helt fantastisk, vinlistan kort men bra. Vi fick bord vid matbaren där två kockar stod och lagade mat framför oss.

Allt på menyn är mellanrätter som med fördel delas på två personer. Min fru älskar det konceptet medan jag själv normaltföredrar att få egna rätter. På Shibumi måste jag dock erkänna att konceptet fungerade riktigt bra. Rätterna var enkla att dela på och dessutom var det så många rätter som lockade att det var skönt att få välja fler.

Menyn är uppdelad i fyra sektioner: Fisk och skaldjur, Kött och fågel, Grönsaker och ägg, samt Temakiglass. Jag började läsa menyn uppifrån och ner och kände att jag ville prova allt! Sedan läste jag menyn igen och kände likadant. Efter trevliga diskussioner med först en av kockarna bakom baren och sedan en av servitriserna valde vi till slut:

Tartar på lax från Fröya
Okonomiyaki, bläckfisk, kimchi, kewpie mayo
Svensk hängmörad biff tartar
Beefslider, 48h shortribs, kimchi, brioche, kewpie mayo
Äggplanta i dashi, mirin
Krispigt ägg, grillad broccolikräm, forellrom

Beefslidern och båda tartarerna var fantastiska, ägget också mycket bra. Äggplantan och bläckfisken var svagare smakmässigt men ändå intressanta rätter.

Till det delade vi på en flaska Diebolt-Vallois Prestige för rimliga 760 kr. Servitrisen frågade om vi ville ha flöjtglas till champagnen och såg glad och lättad ut när vi svarade nej. Även om jag brukar njuta lite av att skicka ut flöjtglas som nästan alla restauranger envisas med så visar det att Shibumi har koll.

Matmässigt tycker jag att Shibumi är i nivå med Mathias Dahlgren Matbaren men till halva priset (de sex rätterna ovan kostade bara 740 kr totalt!). Räknar man in inredning och service håller jag Shibumi som en bättre restaurangupplevelse och om jag jobbade för Michelinguiden skulle jag ge Shibumi en stjärna.

Jag har en känsla av att det kommer att bli många besök på Shibumi framöver, förhoppningsvis minst ett till redan i december.

En liten metallskylt i trottoaren är enda ledtråden om var
restaurangen ligger.



















Äggplanta i dashi, mirin



















Laxtartaren och tartaren på hängmörad biff kom in samtidigt.



















Okonomiyaki, bläckfisk, kimchi, kewpie mayo













4 kommentarer:

  1. Det låter som ett härligt ställe! Jag noterade skylten vid mitt senaste besök på Esperanto, men glömde sedan bort att kolla upp stället - så tack för påminnelsen! Det är ett bra betyg att du tycker att de är i nivå med MD Matbaten!

    /Martin

    http://champagne-bloggen.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur var Esperanto? Jag är väldigt sugen på ett besök där efter att jag blev så imponerad av Shibumi. Jag har bara varit på Esperanto en gång och det var säkert fyra år sedan.

      Radera
    2. Besöket på Esperanto var fantastiskt - jag tycker de förtjänar två stjärnor! Vi åt tio rätter med åtta fantastiska aptitretare och drack en 2008 La Bolorée från Cédric Bouchard. Hela besöket tog 4 timmar och 45 minuter!

      Radera
    3. Spännande, jag måste definitivt gå dit igen!

      Radera