torsdag 18 oktober 2012

Ciudad Condal, en tapasrestaurang jag återvänder till

Jag har varit i Barcelona i ett par dagar och en av mina absoluta favoritrestauranger ligger här. Det är Ciudad Condal (eller Ciutat Comtal på katalanska), en tapasrestaurang inte långt ifrån Plaça de Catalunya.



Det finns många turistfällor i Barcelona och på ytan kan Ciudad Condal uppfattas som en sådan – den är också med i otaliga guider. På Tripadvisor är den rankad som 18:e bästa restaurang i Barcelona av 3800 restauranger! Det är mycket turister men det är också mycket katalaner och det är en extremt populär restaurang. Bli inte avskräckt om det är så mycket folk att det knappt går att komma in (vilket är normalfallet från klockan nio på kvällen och framåt). Det är bara att skriva upp sig på väntelistan och vänta i baren. Man behöver sällan vänta i mer än en halvtimme på ett bord och dessutom är baren riktigt trevlig. Om man får en stol kan man även välja att sitta och äta i baren.
Servicen är bra och maten är fantastisk, vilka sorts tapas man än tycker om. Min absoluta favorit är laxen på en liten bit bröd, men jag också varmt rekommendera jamón ibérico, minihamburgarna och vegatariska tapas som sparris och champinjoner stekta i vitlök. Allt är bra.

Det har blivit tre besök under de senaste tre dagarna för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar