onsdag 3 oktober 2012

Selosse Contraste på Mathias Dahlgren

Igår var jag och min fru på Mathias Dahlgren Matbaren igen. Vi var så nöjda efter besöket i juni och nu när jag varit bortrest så länge så ville vi gå ut och äta på en riktigt bra restaurang tillsammans.

Jag var dessutom sugen på att dricka någon riktigt bra champagne men när jag ögnade igenom vinlistan blev jag närmast chockad över priserna. Visst, Mathias Dahlgren är ökänd för sina hutlösa vinpriser men jag förstår faktiskt inte hur man kan ta över 4000 kr för en flaska Dom Pérignon 2002. Med den fantastiska mat som serveras borde man vilja att gästerna avnjöt den tillsammans med bra viner, men om man ska ha ett påslag på över 3000 kr för en flaska bra vin och 500 kr för en flaska dåligt vin så kommer kunderna i hög utsträckning att sitta där och dricka skräpviner. Jag förstår att det är dyrt att hålla ett stort lager och lagra viner, men en ung champagne som Dompa 2002? Nej, jag förstår inte.

Jag hade nästan bestämt mig för att dricka öl (för bra öl ligger påslaget på bara 50 kr/flaska) när jag upptäckte Jacques Selosse Contraste i vinlistan för rimliga 2690 kr ändrade jag mig. Contraste är en mycket ovanlig champagne, en blanc de noirs (100% Pinot Noir från Aÿ) som inte görs längre – den har numera ersätts av La Côte Faron som ingår i en serie vingårdsviner (se mina provningsanteckningar från i våras).



Det visade sig vara näst sista ”årgången” av Contraste, en blandning av druvor från 2002 och 2003. Degorgeringsdatum december 2008. Vilket vin! En av de bästa Selosse jag druckit och det betyder att det också är en av de bästa champagner jag druckit överhuvudtaget. Mörk i färgen, oxidativ och kraftig. Den passade utmärkt till kroketter med skogssvamp och sedan en cheeseburgare på svensk wagyu med gruyereost. Jag avstod efterrätt för att kunna sitta och njuta av champagnen – min fru är ju gravid så jag fick nästan hela flaskan för mig själv.

2 kommentarer:

  1. Hej! Grattis igen då! Denna gång till middag hos Dahlgren, jo påläggen på vin är ju otroliga! Men det är klart att när folk gärna betalar 300:- för ett vin värt 70-90 kronor så kommer man ju att ha de påläggen, och när det gäller champis över 3000 (eller 2000) så är det väl mer en indikation på att det finns penningresurser både hos privatpersoner o företag... Det är visserligen trevligt med vin till maten ute på serveringar, men jag tar sällan in vinflaska (om bara jag o familjen äter) som är mycket mer ointressant än vad jag har hemma. Dock hade ju den där Contrast måttligt påslag, enligt vad man kan se på Vinopedia http://www.vinopedia.com/
    Tack ska du ha för att du kör denna bloggg! Fortsätt!
    hälsar
    kransen

    SvaraRadera