tisdag 25 november 2014

Antonio Galloni hyllar Dom Ruinart 2004

Jag får jag en hel del mail från diverse vinhandlare, framför allt i England. Det brukar för det mesta röra sig om olika erbjudanden om champagne och ofta har de med några lockande citat från kända vinkritiker. När det rör sig om champagne är citaten vanligtvis från Richard Juhlin, Tom Stevenson eller Antonio Galloni. Juhlin och Stevenson är kända sedan många år och har båda skrivit en rad böcker om champagne.

Antonio Galloni är en amerikansk skribent som tidigare jobbade för The Wine Advocate under världens mest kände vinskribent, Robert Parker. Sedan 2013 har han en egen vinsajt som heter Vinous Media och han verkar ha lyckats bra med att bygga sitt eget varumärke.

Jag brukar ta ovan nämnda skribenters betygsättningar med en nypa salt men idag fick jag ett mail från en engelsk vinhandlare som berättade att Galloni gett Dom Ruinart 2004 betyg 97 (av 100), det högsta betyg han satt på något vin från årgång 2004. Det gjorde mig väldigt förvånad. Jag drack Dom Ruinart 2004 häromveckan och var inte imponerad alls. Galloni har exempelvis hyllat Cristal 2006 och gett betyg 98, ett vin som jag håller med om är väldigt bra. Men för mig spelar de här två vinerna i helt olika divisioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar