fredag 14 november 2014

Vega Sicilia igen

Samma par som vi åt på Ink med för någon månad sedan och hade en dålig erfarenhet av ett korkat vin var hemma hos oss på middag i helgen. De hade stannat vid en vinbutik på vägen och hade med sig just en Vega Sicilia Valbuena 5º på magnum, samma vin som var korkat när vi drack det på Ink. På Ink drack vi 2006 och 2002, den här gången blev det 2008:an. Jag hällde direkt upp den på min magnumkaraff och där fick den luftas i två timmar innan vi började dricka den. Min erfarenhet är att yngre rödviner vinner mycket på ett par timmar på karaff, och inte minst ett sådant här toppvin.

Jag har kanske druckit Vega Sicilia Valbuena  ett tiotal gånger och det är verkligen ett säkert kort. En riktig fullblods-Tempranillo utan några konstigheter, bara väldigt bra. Den här hade mycket svarta vinbär och blåbär.

Korkad var den lyckligtvis inte men det var däremot champagnen som jag bjöd på till förrätten, en Pol Roger Blanc de Blancs 2002. Bara svagt korkad och det var bara jag som kände det direkt, men när vi korkade upp en annan flaska av samma vin var det lätt att känna skillnaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar