måndag 17 november 2014

Maurice Vesselle en trevlig bekantskap

Idag var jag på den största champagneprovning jag varit på sedan jag flyttade utomlands. Utmärkta vinbutiken The Wine House ordnade sin årliga champagneprovning och den påminde ganska mycket om Champagnedagen i Stockholm. Det kostade 75 dollar i entré och då fick man prova 95 olika champagner. Jag betalade 150 dollar för en VIP-biljett och fick då komma en timme tidigare samt prova sex superprestiger (Krug 2003, Cristal 2006, Dom Ruinart 2004, osv) som annars inte ingick.

Jag ska ägna några inlägg åt den här provningen och tänkte börja med att rekommendera en odlare som jag inte hade provat förut:

Maurice Vesselle är en odlare från byn Bouzy (det finns för övrigt ytterligare tre Vesselle-odlare från Bouzy: Alain, Georges och Jean) och jag blev mycket imponerade av Maurice Vesselle 2004. 100% grand cru, 50/50 Pinot Noir/Chardonnay och ingen malolaktisk jäsning ger en blandning av kraft, fräschör och syra. Den går att beställa för bara 339 kronor flaskan av svenske importören Vinupplevelser. Ett fynd!

Jag provade även Maurice Vesselle Cuvée Réservée vilket också var en trevlig bekantskap och finns i beställningssortimentet sedan två veckor tillbaka för bara 259 kr. Också ett fynd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar