onsdag 6 november 2013

Restaurang Petrus i Hongkong

Jag har precis ätit en härlig middag på tvåstjärniga restaurangen Petrus i Hongkong. Den ligger på 56:e våningen av hotell Island Shangri-La med magnifik utsikt mot hamnen och Kowloon.

Inredningen är gammaldags, lite blandning av franskt slott från 1700-talet och kolonialstil. Inte i min smak men det funkar ändå på något sätt. Även menyn är konservativ där fokus ligger på klassiska rätter med utförande i världsklass. Jag hittade till och med Crêpes Suzette på efterrättsmenyn - jag kan inte påminna mig om att jag sett den klassiska efterrätten på någon stjärnkrog förut. Hade det varit i Stockholm hade det säkert varit en ironisk vinkning med någon twist men här var den säkert menad på fullt allvar. Den kostade till och med lite mer än alla andra efterrätter.

Som jag skrivit förut är inte Manila någon gastronomisk stad på något sätt och det blir nästan en chock för smaklökarna att äta på en sådan här restaurang. Men det var en behaglig chock och det dröjde inte länge förrän ett lyckorus sköljde över mig.

Middagen inleddes lovande med att sommelieren kom med en rullvagn med champagne och frågade om jag ville ha ett glas Taittinger, Bruno Paillard, Comtes 2004 eller Cuvée William Deutz Rosé 2002. Valet föll på William Deutz Rosé 2002 som visade sig från sin bästa sida. Lite ung och grapefruktig men en sylvass syra som fick tankarna att gå till Krug Rosé. En rosé helt i min smak och en bra glasutveckling som lovar gott för framtiden. En champagne som jag gärna återkommer till om 5-10 år.

De hade färsk albatryffel och en liten tryffelavsmakningsmeny som var mycket frestande men jag nöjde mig med en tryffelrisotto från tryffelmenyn följt av sjötunga från vanliga menyn. Min ursprungliga plan var att ta in en hel flaska champagne men en ettåring med sömnproblem hemma gjorde att jag inte hade ork till det.

En mycket bra restaurang som jag varmt kan rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar