onsdag 13 november 2013

Philipponnat – en presentation

Det är dags för del två i min serie presentationer av de tio främsta champagnehusen. I första delen berättade jag om Billecart-Salmon, nr 8 på min lista och nu tänker jag skriva om Philipponnat, nr 6 på min lista.

Jag har varit i Champagne och det allra trevligaste besöket jag gjort var hos Philipponnat i oktober 2010 och tre av bilderna (alla utom det hundra år gamla vykortet) nedan är tagna av fotograf Pål Allan vid det besöket. Det är intressant hur mycket ett trevligt besök kan göra, jag känner nästan lika starkt för Ruinart efter ett mycket trevligt besök där 2008.

Philipponnat är granne med Billecart-Salmon i Mareuil-sur-Aÿ och äger där en av Champagne allra främsta vinodlingar: Clos des Goisses. Philipponnat gör sedan 1951 ett årgångsvin som heter just Clos des Goisses på druvor från den här vingården och det är ett fantastiskt och långlivat vin. De äldsta årgångar jag provat av det här vinet är 1976 och 1979 och båda var helt underbara. Med mognad blir det en skön sötma i vinet, jag har skrivit kola, knäck och honung i mina anteckningar, och kombinerat med sin karakteristiska mineralitet och syra blir det en stor vinupplevelse. Jag tycker att Clos des Goisses brukar vara bra som ung också men på ett annat sätt. Då är det ett mer mineraliskt och autolytiskt vin. Jag noterar att det är årgång 2000 som finns hos Systembolaget trots att 2001, 2002, 2003 och 2004 redan är släppta utomlands. Priset 1239 kr är ett fullt rimligt pris. (Det här är för övrigt det enda vin från Philipponnat som finns i Systembolagets fasta sortimentet och det är svagt. Mer om det nedan.)

Sedan några år tillbaka finns det även en Clos des Goisses Juste Rosé som jag tyvärr inte haft möjlighet att prova än. Jag tror att 1999 var första årgången av det vinet.
















Clos på vinfranska betyder muromgärdad vingård och Clos des Goisses är unik på många sätt.

Clos des Goisses sluttar kraftigt ner mot Marne-kanalen och närheten till vattnet i kombination med ett rakt sydläge gör Clos des Goisses någon grad varmare än någon annan vingård i Champagne. Clos des Goisses är planterad med både Pinot Noir och Chardonnay och vinet Clos des Goisses brukar ha ungefär samma druvblanding som vingården själv: 70% Pinot Noir och 30% Chardonnay.

Jag träffade Charles Philipponat i oktober 2010 och han sa något i stil med att Clos des Goisses gör sig själv, vilket hus som helst hade kunnat göra ett lika bra vin av det unika druvmaterialet.

Det finns förresten ett klassiskt vykort från början av 1900-talet där Clos des Goisses i bakgrunden och spegelbilden i vattnet nedanför bildar en silhuett av en flaska champagne:












Nog om Clos des Goisses. Vad gör Philipponnat mer?

Årgångslösa ingångsvinerna heter Royal Réserve Brut, Royal Réserve Non Dosé och Royal Réserve Rosé. Det är fräscha och rena viner men kanske inte så märkvärdiga. Dosagen är 8 gram vilket är några gram lägre (vilket är positivt!) än vad som är brukligt för huschampagners ingångsviner. Jag noterar att bara Royal Réserve Brut finns att få tag på i Sverige och det bara i beställningssortimentet. Märkligt!

Sedan har Philipponat en trio standardårgångsviner: Réserve Millésimée, Grand Blanc och Sublime Réserve. De här är bra, alla tre, och Grand Blanc 2005 finns i beställningssortimentet. Réserve Millésimée är standardvintage, Grand Blanc är en blanc de blancs och Sublime Réserve är ett sött vin med hela 30 gram socker. Bäst av de här tre är Grand Blanc och det är lite lustigt att Philipponnat går emot den Pinot-dominerade husstilen och gör en så bra blanc de blancs. Gosset i grannbyn Aÿ gör för övrigt samma sak. Normalt tycker jag inte alls om söt champagne men Sublime Réserve har hög syra och känns inte så söt som den är.
















Sedan finns det en duo viner som Charles Philipponnat har introducerat sedan han blev vd 1999 och det är Cuvée 1522 och Cuvée 1522 Rosé, två årgångsviner med låg dosage (4 gram) som är mycket bra. Namnet 1522 kommer av att familjen Philipponnat ägt vingårdar i Champagne sedan 1522 även om champagnehuset Philipponnat grundades först 1910.

Det är synd att bara tre viner från Philipponnat finns på Systembolaget. Alla viner ovan finns i svenske importören Spendrups restaurangsortiment och jag hoppas att exempelvis Cuvée 1522 kommer in på Systembolaget, åtminstone i beställningssortimentet. Priset skulle hamna runt 650 kronor och det är ett bra pris för en så bra champagne. Om någon har bra kontakter hos Spendrups så slå ett slag för Philipponnat!

Jag avslutar med en härlig bild på Charles Philipponnat när han degorgerar en Clos des Goisses 1993 för hand.

















Stort tack till Pål Allan för att jag fick låna dina fina bilder.

8 kommentarer:

  1. Hej Elvis,

    Vad menas med att man degorgerar?


    Mvh Emil

    SvaraRadera
  2. Det innebär att jästfällningen avlägsnas efter andra jäsningen på flaska (den som skapar bubblorna).

    SvaraRadera
  3. Hej Emil, Darth Angelus har rätt. När man gör champagne gör man först ett stilla vin (nästan alltid en blandning av många viner) och tappar det på flaska. Sedan tillsätter man jäst och socker och försluter flaskan med en kapsyl. Sedan drar en andra jäsning igång vilket bland annat skapar bubblorna i flaskan. Ett årgångsvin måste ligga minst tre år på jästen men många hus väntar betydligt längre. Det är därför exempelvis Krug inte har släppt sina 2002:or än.

    Dock vill man avlägsna jästfällningen i flaskan innan den säljs. Genom att lagra flaskan upp och ner hamnar jästfällningen längst ut i flaskhalsen. Vill man degorgera manuellt gör man som Charles Philipponnat gör på bilden. Man håller flaskan upp och ner, vrider den och ungefär "klockan tre" avlägsnar man kapsylen samtidigt som man fortsätter att vrida flaskan. Då sprutar all jäst ut medan nästan allt vin blir kvar i flaskan. Ska flaskan säljas toppar man upp med "dosage" och sätter sedan på korken. I vårt fall drack vi den nydegorgerade Clos des Goisses 1993 utan dosage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket väcker en fråga hos mig. Hur är champagne utan dosage? Jag har aldrig provat det. I vanliga fall blandar man trots allt i annat vin än det som jäst fram på flaskan, det går inte att komma ifrån. Jag kan ana att det skulle kunna vara en fördel att inte behöva göra det, men vet som sagt inte.

      Fast å andra sidan, dosagen är en så liten del av själva vinet, så förutom sockret kanske det bara påverkar ytterst marginellt.

      Angående Philipponnat har jag tyvärr druckit väldigt lite. Jag drack Clos des Goisses (1995, om jag minns rätt) en gång på en provning, men det var åratal sedan, och den var nog väldigt ung, för den levererade inte då. Jag vet dock att många är lyriska över denna vingårds-champagne.

      Radera
  4. Trevligt inlägg! Även 2002 av Clos de Goisses har funnits på Systembolaget.

    Darth Angelus: Champagner helt utan dosage är mycket "rena" och naturliga. Sockret som normalt tillsätts döljer ev skavanker och får vinet att bli mer tillgängligt. Utan dosage är det enbart frukten du smakar, vilket i regel innebär en stramare upplevelse när vinet är ungt men en desto större (och mer naturlig) smak när vinet är moget!

    (http://champagne-bloggen.blogspot.se/)

    SvaraRadera
  5. Darth Angelus, ett exempel på en bra champagne som inte har dosage är André Clouet Silver Brut Nature som bara kostar 295 kr. Den borde du prova! http://www.systembolaget.se/7546

    SvaraRadera
  6. Martin: Tack för en utförlig beskrivning av hur champagne utan dosage är. Och det är väl skrivna ord vars innebörd jag utan problem kan relatera till. Det du skriver är ganska mycket som jag föreställer mig, åtminstone vad gäller sockrets (den lilla mängd det i normala fall är) inverkan på champagne.
    Jag tänkte dock i första hand på att man även (vad jag förstått) blandar i en liten mängd vin för att fylla upp flaskan. Har detta "främmande" vin någon inverkan?

    Och tack för länken till din blogg. Jag har tittat lite på dina recensioner, och kommer titta mer.


    Elvis: Tack för tipset! Jag får kolla in den champagnen.

    SvaraRadera
  7. Darth Angelus: Man fyller på med "samma" vin och jag har aldrig hört att det skulle inverka nämnvärt. Då påverkar sockret och den lilla mängd svavel, som de flesta producenter fortfarande envisas med att hälla i, desto mer! Och luften så klart.

    SvaraRadera