lördag 3 december 2011

R & L Legras Cuvée Présidence Blanc de Blancs 2002 provad

I inlägget i onsdags nämnde jag R & L Legras Cuvée Présidence Blanc de Blancs 2002 och inspirerad av mitt eget inlägg kunde jag inte låta bli att korka upp en flaska för att prova. Den var mer utvecklad än de flesta 2002:or, burgundisk i stilen. Väldigt bra. Jag vet inte riktigt hur urvalet av druvor skiljer sig mot R & L Legras Cuvée St Vincent, deras prestigevin, men jag tycker att de har lite olika stil. Cuvée Présidence är mer vinös, medan St Vincent är en mer typisk blanc de blancs med massor av syra och rostad stil. Båda är bra.

Jag drack Legras & Haas 2002 för ett par veckor sedan och den var faktiskt ännu mer utvecklad, en typisk blanc de blancs med tydliga mognadstoner. Men den når inte upp till grannhusets Cuvée Prèsidence.

Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chetillons 2002, också en blanc de blancs från gamla stockar men från Mesnil-sur-Oger en mil därifrån. Jag har försökt hålla fingrarna från dem jag har i källaren för jag tror att den kommer att bli fantastisk med lagring. De två gånger jag provat den har den inte visat upp så mycket än men med tanke på hur bra tidigare årgångar av samma vin varit tror jag att det här vinet har högre potential än både årgångsvinerna från R & L Legras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar