måndag 19 december 2011

Tarlant QV Discobitch mer seriös än namnet

Jag har haft en flaska QV Discobitch från Tarlant liggande i några år (sedan 2008, tror jag). Jag har väntat på rätt tillfälle för en så udda/rolig flaska. Igår hade vi några vänner på besök för en tidig middag, min fru sa något om glögg och då var jag tvungen att snabbt finna ett roligare alternativ.

Normalt betyder en rolig vinflaska att innehåller inte är lika roligt, men så är inte fallet med QV Discobitch. Den är gjord på samma utmärkta bas som Tarlant Cuvée Louis och är en blandning av årgångarna 96/97/98 från gamla stockar. Jag tror att QV Discobitch innehåller något högre dosage än Louis men det är inte något som stör. Jag tror att flasklagringen kan ha gjort den gott för den uppvisar fina mognadstoner, mogna äpplen, brödighet och en fint integrerad syra. En riktigt bra champagne som jag varmt kan rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar