fredag 30 december 2011

Svartengrens, en riktigt bra restaurang

Det har dykt upp några köttrestauranger med ambitioner i krog-Stockholm de senaste åren. Jag tänker främst på AG på Kungsholmen (i ny regi sedan i våras) och Djuret i Gamla stan. I våras öppnade en helt ny, Svartengrens, på Tulegatan i den del av Vasastan som kallas Sibirien.

Svartengrens serverar närproducerat kött i olika varianter. Typiska rätter är hängmörad biff, hängmörad entrecôte och flankstek. Sedan får man välja tillbehör själv: pommes frites med bearnaise, potatispuré, hasselbackspotatis eller sallad. Jag var där med min fru igår och vi började med att dela på en mycket ambitiös förrätt: hummerklo, tartar på luffarbiff, ramslökskapris och dragonemulsion. Det här var en förrätt av toppklass, fullt i klass med Stockholms Michelinkrogar. Vilka smaker och konsistenser. Underbar!

Till varmrätt tog vi båda hängmörad (sex veckor) entrecôte med pommes frites och bearnaisesås. Den här rätten var också av absolut toppklass. Mört, perfekt tillagat kött och pommes frites fullt i klass med de Gordon Ramsay serverar på Maze Grill.

Sett till maten tycker jag att Svartengrens är Stockholms bästa köttrestaurang. Servicen är också utmärkt och atmosfären bra. Restaurangen var fullbokad igår och det var en skön känsla av lyxig kvarterskrog ungefär.

Vinintresset verkar det tyvärr vara si och så med. Servitrisen kunde entusiastiskt beskriva olika viner, men vinlistan är kort och dyr. Vinet vi tog, Alesandro Piovene Merlot ”Fra I Broli”, kostade 660 kr per flaska (145 kr per glas) vilket jag tycker är dyrt för ett 160-kronorsvin. På Djuret hade man fått ett 400-kronorsvin för samma pris, förutsatt att man valt något av deras temaviner. Svartengrens vinprispolicy är (tyvärr) helt normal i krog-Stockholm men jag tycker att när man tar så bra betalt för maten (bara vår förrätt+varmrätt kostade 1280 kr för två personer) så borde inte vinpåslagen behöva vara så saftiga.

Jag kommer tillbaka ändå, för maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar