När Mathias Dahlgren var sommarpratare för två år sedan berättade han att vi aldrig lagt så liten del av vår disponibla inkomst på mat som nu. I utmärkta Landet Brunsås på SVT fick vi veta att köttkonsumtionen i Sverige gått upp med 60% de senaste tjugo åren samtidigt som priserna gått ner med 30%. Sorgligt nog verkar det som om matkvalitet inte har särskilt hög prioritet hos svenska konsumenter. Mats-Eric Nilsson skrev i fredagens SvD att jämförpriser kan vara boven i dramat. Sedan de blev obligatoriska på butikshyllorna har det lett till ett ökat fokus på låga priser.
Själv brukar jag använda jämförpriser precis tvärtom. Ju högre jämförpris desto högre kvalitet, resonerar jag, och det tror jag stämmer i väldigt hög utsträckning. Starka varumärken kan förstås leda till onödigt höga priser (som Moët & Chandon) men för matvaror utan kända varumärken kan man utgå från att priset speglar kvaliteten och ha rätt för det mesta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar