torsdag 3 november 2011

Restaurangmat hemma

Välkomna till min blogg som kommer att handla om champagne och mat. Jag kommer att skriva provningsanteckningar från champagneprovningar, recensioner av restauranger och andra tankar kring vin och mat.

Igår firade jag och hustrun femårsjubileum och jag hade lovat att ordna middag. Jag beställde mat från Stefan Eriksson Matstudio och kunde på så vis bjuda på mat av högsta restaurangklass hemma. Jag hade bett om en 3-5-rättersmeny som skulle passa till Winston Churchill 1998 och Stefan skräddarsydde den här menyn:

Saltad torsk & ostrondressing

Skaldjur, steksky, smör & citron

Kalvlägg, kalvfond & champinjoner, broccoli & tryffel

Citronsorbet & citroncrème

Jag var först lite tveksam till första förrätten (saltad torsk?) men litade på Stefan och det var helt rätt. Maten var helt underbar och passade perfekt till champagne. Allt jag behövde göra var att ljumma stekskyn till rätt 2 och låta kalvlägg puttra lite på låg värme i en kastrull under lock. Tänk om det alltid var så lätt att bjuda på förstklassig mat.

Winston Churchill 1998:an lyckades jag inte hitta i facket på Grappe, jag gav upp efter att ha tömt den hylla där jag trodde att den låg. I stället blev det en Cristal 2002 och en Krug Grand Cuvée, den senare inhandlad i mars 2011 så kanske lite väl ung.

Cristal var väldigt elegant, blommig, en massa citrus, mandariner, (finns det något som heter blodmandarin?), känns väldigt chardonnaydominerad just nu. Lite kort i eftersmaken kanske, i övrigt väldigt bra.

Krug:en var tänkt som back-up utifall vi skulle dricka mer än en flaska eller om Cristal:en inte var på topp. Redan till andra rätten kände jag att det skulle behövas mer och min fru började kommentera att jag inte fick dricka för snabbt för hon ville ha mer Cristal. Korkade sålunda upp Krug:en. Vilken underbar flaska. Krugparfym på näsan, lång eftersmak och snabbt dök choklad och kaffe upp. Andra gången i rad nu jag öppnar en perfekt nyinköpt Krug GC hemma. Skönt att veta att man faktiskt inte behöver vänta i en massa år för att en en Krug GC ska vara fantastisk.

Krug GC var kvällens vinnare för mig, medan min fru föredrog Cristal.

1 kommentar: