fredag 30 november 2012

Bernard Hatté Special Club provad

Det finns en exklusiv klubb bland Champagnes odlare som brukar kallas för Special Club. Det är nämligen så de får benämna sina bästa årgångschampagner. Det korrekta namnet på klubben är Club Trésors de Champagne. Klubben bildades år 1971 av tjugoen odlare för att öka medvetenheten kring odlarchampagner och för att skapa ett kvalitetsvarumärke, Special Club, som konsumenter skulle kunna känna igen utan att behöva hålla reda på alla odlare. De viner som säljs under namnet Special Club omgärdas av en rad regler. Bland annat finns det en jury som åker runt och provsmakar de stilla vinerna innan de tappas på flaska och juryn provar dessutom det färdiga vinet några år senare – bara om juryn ger sitt godkännande vid båda tillfällena får vinet säljas som Special Club. Vad händer om juryn säger nej till det färdiga vinet? Ja, då måste det hällas ut och får bara användas som reservvin. Det lär dock bara ha hänt vid ett tillfälle.

Det finns ganska många Special Clubs i beställningssortimentet, åtminstone om man räknar in lådan Special Club Collection som innehåller sex olika Special Clubs från sex olika odlare.

Igår kväll provade jag Systembolaget billigaste Special Club, nämligen Bernard Hatté Special Club 2004 för 319 kr. Jag provade även den enklare Tradition Brut från samme odlare. Bernard Hatté är en odlare från grand cru-byn Verzenay och beskrivs av Richard Juhlin som en Champagnes allra främsta odlare. Verzenay är främst känd för sin Pinot Noir men Bernard Hatté Special Club innehåller hela 50% Chardonnay. För mig dominerar Pinot ändå både doft och smak, det är en fruktpackad och kraftig champagne som får mina tankar att gå till Gosset i Aÿ. En bra matchampagne för ett mycket rimligt pris.

Bernard Hatté Tradition är lättare på alla sätt och har väldigt kort eftersmak. Fräsch och inte dålig på något sätt men för enkel för min smak. Dock en hygglig budgetchampagne för 244 kr.

2 kommentarer:

  1. Personligen är jag mycket förtjust i Special Club konceptet. Även utseendet på flaskorna är charmerande. Naturligtvis har jag en liten fråga: Vilken producents Special Club håller du som favorit (genomgående genom åren). Har du även någon favorit från de senare åren 2002, 2004 alt 2005?

    Håller personligen Paul Bara Special Club 2002 högt samt Gaston Chiquet 2004.

    SvaraRadera
  2. Min favorit i Special Club är Paul Bara, utan tvekan. Han gör även en Special Club Rosé som jag skulle vilja prova. Håller helt med om flaskorna - de är mycket snygga.

    Jag har inte druckit tillräckligt många Special Club från 2002-2004-2005 för att kunna utnämna någon favorit men jag håller också Paul Bara Special Club 2002 högt.

    SvaraRadera