fredag 16 november 2012

Ny vinauktion på måndag

På måndag är det dags för en ny vinauktion och det var bra fart förra gången, vilket i och för sig är dåligt för den som tänker köpa.

Det är återigen många poster champagne (49 stycken den här gången) men det är inte lika spännande utbud som förra gången. Det är ganska många äldre champagner med okänd bakgrund som jag skulle akta mig för, men det finns några intressanta poster också:

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1990
Bollinger RD 1996
Winston Churchill 1996

Winston Churchill är en av de allra bästa 1996:orna, Bollinger RD 1996 är också mycket bra och även om 1990 är en svajig årgång med både toppar och bottnar så är Enchanteleurs ett mycket säkert kort. Jag tycker att utgångspriserna för alla tre är rimliga.

Vinauktionerna arrangeras av Systembolaget, i kraft av sitt monopol, men jag måste ifrågasätta vad deras värderingmän håller på med när Belle Epoque 2002 får ett utropspris på 1800 kr (dvs 2205 kr inklusive avgifter) trots att exakt samma vin går att köpa för 1060 kr på Systembolaget. Utropspriset med avgifter är alltså dubbelt så högt som priset på Systembolaget!

7 kommentarer:

  1. Låter som ett bra läge för arbitrageaffär om man kan sälja dem innan man köper dem...

    Eller så är det bara en ny giv för att minska alkoholutbudet medan man fortfarande upprätthåller skimären av fri marknad....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag kan bara hålla med ! Jag undrar vem som är värderingsman/kvinna..! Men det märkliga är att relativt enkla viner från usla årgångar säljer. Är folk så blåögda att de köper vad som helst då det är auktion!? Dessutom är det skumt att, såsom förra auktionen, tar in en massa amerikanska viner, som kostar kring hundralappen o kallar det samlarviner!! Det vore bättre om de tog in viner helt enkelt, vad som helst såsom BruunRasmussen och satte ärliga utropspriser. En sak till: sidan är också dålig, kanske ngn praktikant har gjort den!
      :) Erik

      Radera
  2. Är det bara jag som missat något eller varför bjuder man 2000 sek för detta vin? https://www.stadsauktion.se/1211/154908-1999-cuvee-sir-winston-churchill-/ Finns på bolaget för 1090 sek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var till och med någon som bjöd 2200 kr till slut...

      Radera
  3. Jag missade den. Helt sjukt... Dessutom tillkommer 22,5% i avgifter för köparen så ett bud på 2000 kr innebär att han/hon får betala 2450 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan även tipsa om att Viking Line säljer den för 799 sek nu. Jag hade "oturen" att knipa för 59 euro innan de insåg sin miss... Hade varit bra avkastning på investerat kapital.

      Radera
    2. 799 kr är ett väldigt bra pris för Winston Churchill!

      Radera