måndag 12 november 2012

Varning för Hatt et Söner

Den relativt okände champagneodlaren François Vallois har fått svensk ägare och bytt namn till Hatt et Söner. I samband med det har priserna höjts rejält, antagligen i förhoppningen att den svenska ägarkopplingen ska få många svenskar att köpa champagnen. Namnet Hatt et Söner är onekligen lustigt och flaskarna har fått ett kitschigt utseende. Tankarna går till Armand de Brignac (”Ace of Spades”) som lanserades för ett par år sedan, där en medioker champagne fick ett nytt namn och ny förpackning och nu säljs till extrema överpriser.

Det pågår just nu en intensiv marknadsföringskampanj för Hatt et Söner med helsidesreportage i Dagens Industri och (snart) artikel i Livets Goda. Dessutom samarbetar Hatt et Söner med Rotary och åker runt på olika Rotaryklubbar och håller föreläsningar. Av döma av uppmärksamheten hittills har kampanjen varit mycket framgångsrik.

Som jag skrev härom dagen kom Hatt et Hatt et Söners ”prestigechampagne”, Hatt et Söner Le Grand-Père 2004, klart sist i en blindprovning mot sju billigare champagner. Att ta 899 kronor för en så dålig champagne är rena lurendrejeriet. Normalt kostar årgångschampagner från odlare någonstans kring 250-400 kr men Hatt et Söner har alltså lagt sig mer än 100% över det. Dessutom är Hatt et Söner Grand-Père en högst medioker champagne som jag inte skulle betala 250 kr för. Det finns ytterligare tre viner från Hatt et Söner på Systembolaget och de kostar mellan 349 kr och 399 kr men jag misstänker att de är precis lika överprisade. Alla de vinerna producerades under François Vallois-tiden och jag kan bara konstatera att det enklaste vinet från François Vallois kostar 14,20 Euro (121 kr) på plats i Champagne.

Det kom för övrigt en komisk pressrelease från Hatt et Söner för ett par veckor sedan där de berättade att de vid 2012 års skörd (den första under nya ägarna) haft betydligt högre skördeuttag, 12.000 kg per hektar, än de flesta andra odlare och därför kan få ”ut mer vin på den första pressningen och kan fortsätta hålla en mycket hög kvalitet”. Höga skördeuttag brukar normalt betyda lägre kvalitet, så för alla som bryr sig om innehållet i flaskor vill jag utfärda en varning: Köp inte Hatt et Söner.

22 kommentarer:

  1. Bra rutet, Elvis. Ska bli intressant att läsa artikeln i LG...

    SvaraRadera
  2. Varför finns här ingen gilla-knapp?

    SvaraRadera
  3. Jag drack hatt et söner i Göteborg igår. Vi hade andra champagner med i samma prisklass med och jag måste säga att hatt var den klart bästa. Nu var det deras standard brut och extra brut vi smakade. Jag var väldigt imponerad. Utan att ha provat prestigechampagnen.

    SvaraRadera
  4. "Daniel" aka Hatt et Sönder tycks inte vara av samma uppfattning ;)

    SvaraRadera
  5. Fullkomligt oenig i samtliga av de ovanstående nämnda punkter. Jag har provsmakat deras champagner och är mycket imponerad. Inlägget stinker jantelag och avund.

    SvaraRadera
  6. Wilhelm, smaken är olika men jag lät Hatt et Söners bästa årgångsvin få chansen i en halvblind provning mot sju andra blanc de blancs från samma år. Vi var sju vana champageprovare och utan att veta vilket vin som var vilket rangordnade vi vinerna och Hatt et Söner var klart sämst av alla.

    Kan tillägga att Richard Juhlin provat Hatt et Söner sedan dess och han gav samma vin 80 poäng. Ett väldigt lågt betyg för en 900-kronorschampagne. Palmer 2006 som finns att köpa för 269 kr på Systembolaget får något bättre betyg.

    SvaraRadera
  7. Wilhelm

    Då jag var en av provarna kan jag bara säga att jag håller med Elvis. Vår åsikt styrks ju även av Richard Juhlins provning av samma vin.

    Att vi på egen bekostnad (jag köpte personligen in Hatt et Söner på Systembolaget) provar detta vin bygger på intresse, inget annat. Jag är intresserad av kvaliten på ett vin, inte om det har ett Ö i sitt namn.

    Om du nu har en sådan stark åsikt, delta då i debatten istället för att lägga din energi och tid på att skriva ett inlägg fullt med flosker. Det finns flera bloggar och sverige enda vinforum (www.finewines.se) som har skrivit om denna provning. Där kan du ge dina synpunkter, hur du upplevde vinet och vad du jämför med.

    Välkommen till en konstruktiv dialog

    SvaraRadera
  8. Nu har jag provat Hatt och söner champange och måste säga att den är helt i min smak och fantastiskt kul att svenskar får vara med och produsera denna goda dryck imponerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker om den, poppe. Tyvärr är den fortfarande kraftigt överprissatt och det finns många bättre champagner för billigare peng. Så "imponerande" håller jag inte med om.

      Radera
  9. Hatt et Söner har utvecklats något otroligt de senaste 4 åren och de gör idag bara blanc de blancs samt vintage, de är i en klass för sig och kommer ta sig in som ett av världens top 10 champagnehus inom en väldigt snar framtid. Detta inlägg framställer dig enbart som okunnig och bitter, att skriva en titel som 'Varning för Hatt et Söner' är pinsamt. Både Richard Juhlin och Björnstierne Antonson gör personal vintage hos Hatt et Söner vilket säger en hel del om denna höga kvalité som Hatt et Söner har på deras produkter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan Richard Juhlin och Björnstierne Antonson inledde sitt samarbete med Hatt et Söner var de lika skeptiska som jag. Se betygen de satte på Hatt et Söners viner några veckor efter att jag skrev ovanstående inlägg:
      https://thefinewine.wordpress.com/2012/12/03/international-champagne-day-maison-juhlin/

      Du får gärna tro att Hatt et Söner kommer att bli ett av världens bästa champagnehus. Jag tror inte det.

      Radera
  10. Hej Ngn som provat senare årgångar av H&S? Är dessa lika mediokra/icke prisvärda eller vågar man slänga in en i en provning ngn gång?
    Med vänlig hälsning,
    Ola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte brytt mig om att köpa någon sedan 2004:an och eftersom jag inte varit särskilt imponerad av deras non-vintage heller har jag inte provat den på några år heller. Utomlnads har jag aldrig sett något vin från Hatt et Söner.

      Radera
  11. hej oschysst att ha kvar en så gammal elak kommentar!
    DeT du kommenterar är levande material och ändrar sig från år till år..det blir till slut ett FAKE INFO FRÅN ELVIS...
    /EXPERTEN

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går inte in och redigerar gamla inlägg, även om jag skulle ha ändrat uppfattning. Jag har inte hört talas om någon vinbloggare som gör det.

      Just vad gäller Hatt et Söner så har jag provat deras viner vid ett par tillfällen och vidhåller att de gör väldigt enkla viner. Däremot har de lyckats bra med sin marknadsföring och nått en målgrupp som bryr sig mer om varumärket än om innehållet i flaskorna.

      Radera
  12. Senaste gången jag provade ett vin från Hatt et Söner var i september förra året. Det var en ren grand cru från Oger och jag fick den blint. Jag satte 77 poäng på Cellartracker. Dock skrev jag inget om den här på bloggen - det är en ointressant champagne. Om jag hade haft en marknadsföringsblogg hade jag gärna skrivit om Hatt et Söner.

    SvaraRadera
  13. I just went to hatt & soner champagne tasting and tried all 4 of their products and i must say the best one is comparable to don perigon and crystal and the second best is dry and the best tasting one, which costs 41€. Number 1 wae unfortunately not for sale but the botton 2 were just okay because he explained they are not the standard best batch but refined to replicaye the taste. Amazing champagne. Welm fone for the first swedish owned champagne in france!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Good for you if you enjoy their wines so much.

      Personally I don't. I got one of their wines in a blind tasting last year, and it was just as simple (perhaps even worse!) as when I wrote the above post seven years ago. Most other houses' entry level wines are better than the top wine from Hatt et Söner.

      But they have been successful with their branding and marketing in Sweden.

      Radera
  14. Tusen tack för era kommentarer. Undrar en del om denna Ulrik Nordin vad har han för roll i Hatt & Söner? Märkligt hur han bedrog mig när han sålde hundmat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte till Ulrik Nordin, men enligt Linkedin slutade han på Hatt & Söner 2017. Han sista roll där var Director corporate sales.

      Radera
  15. Hatt Et Söner är ett pajas bolag 😂 Sitter ni här och kommenterar champagne från ett påhittat hus. Finns inte en enda odlare eller hus i champagne som vet vilka Hatt Er Söner är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Som du kanske ser skrev jag det här inlägget för drygt 10 år sedan. Jag är mycket kritisk till Hatt et Söners champagner (och priser) men det är absolut ett hus nuförtiden. De har ändrat strategi sedan jag skrev det här inlägget 2012 och fokuserar nu mer på att sälja en upplevelse än själva vinet. De har något som heter ”Personal Vintage” där kunder får åka ner till champagne och göra sin egen blend. Kvaliteten är fortfarande låg men om man inte bryr sig så mycket om innehållet kan det säkert vara en ”exklusiv” känsla att få ha bestämt sin egen druvblandning.

      Radera