tisdag 13 november 2012

Full fart här på bloggen

Igår blev det besöksrekord här på bloggen. Jag får väl tacka det stora intresset kring Hatt et Söner för det. Det blev också en liten debatt i kommentarsfältet där en person ifrågasatte om det var lagligt för mig att avråda från köp av Hatt et Söner. Givetvis har jag lagligt rätt att göra det men jag ska förtydliga med ett lite mer positivt budskap: Ni som bryr er om innehållet i flaskan, köp någon annan champagne i stället! (Laglighetsdebatten spårade ur lite till slut så jag valde att ta bort kommentarerna nu på morgonen.)

Igår var svärmor på besök och hon älskar rödvin. Jag korkade upp en Château Montrose 2007 som vi drack till kalventrecôte och potatisgratäng.  Kryddigt, sköna tanniner och en härlig bredd och kraft. Ett väldigt trevligt vin, fullt tillgängligt redan nu, till och med mer tillgängligt än 2006:an som jag drack för någon månad sedan. Rena fyndet för 519 kronor. Enligt Systembolagets lagersaldo finns det ett par ströflaskor kvar i vinbutikerna i Malmö och Göteborg.

5 kommentarer:

  1. Varför har du tagit bort alla kommentarer i inlägget nedan? Där kritik riktades mot dig, att du gick ut för hårt? Intressant att du bara sparar kommentarer som är till din fördel. Jag har varit en trogen läsare av din blogg men tycker du passerade gränsen i inlägget nedan. Jag vet inte om det är den svenska avundsjukan som talar men det känns som om att du redan innan smakat Hatt bestämt dig för att hata dem. Tråkigt!

    SvaraRadera
  2. Natascha, jag hatar absolut inte Hatt et Söner och deras prestigevin (som vi för övrigt KÖPTE på Systembolaget) fick chansen i en blindprovning med vana provare. Om Hatt et Söner 2004 varit ett bra vin hade jag med glädje skrivit om det här på bloggen.

    Jag kan erkänna att jag stör mig lite på Hatt et Söner, precis som jag stör mig på Ace of Spades och det där mousserande vinet från Bourgogne som det flyter omkring guld i. Det är viner där det bara handlar om marknadsföring och varumärke, och väldigt lite om innehållet i flaskorna.

    Vad gäller kommentarerna som jag tog bort så var det en och samma person som skrev ett stort antal kommentarer och ifrågasatte om det var lagligt för mig att kritisera Hatt et Söner. Diskussionen gick i cirklar och jag tyckte inte den var särskilt meningsfull. Dagen efter tog jag bort hela diskussionen, inklusive mina egna inlägg samt inlägg från fyra olika personer som var helt på min sida. Jag tog alltså bort kommentarer från båda sidor.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte ett dugg förvånad över att en Bordeaux från 2007 är mer tillgänglig än en från 2006, för den har betecknats som en "early drinking vintage".

    Märkligt inlägg från Natascha, dock. Troll med hatt?

    SvaraRadera
  4. Bra Elvis !! Det hedrar dig att du står upp för åsikterna!! Särskilt bra om/att du är fristående från producenterna och importörerna!! Jag kan nog med visst fog tro att natascha har ngt att göra med importör eller liknande. Tyvärr förekommer många inlägg från dylika!!
    Kör vidare Elvis !!

    ) Lennart

    SvaraRadera
  5. Tack för de värmande orden, Lennart!

    SvaraRadera