tisdag 6 november 2012

Spännande provningar att se fram emot

Den här veckan ska jag på två spännande champagneprovningar. I morgon ska jag på en blanc de blancs 2004-provning där följande champagner ingår:

Guy Charlemagne 2004
De Saint Gall 2004
Deutz blanc de blancs 2004
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2004
Hatt et Söner Le Grand-Père Prestige 2004
Andre Jacquart 2004
David Leclapart l'Artiste 2004
Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chetillons 2004

Provningen blir halvblind (dvs vi vet vilka champagner som ingår men inte vilka som finns i vilket glas) och det ska bli mycket spännande att se hur de här står sig mot varandra. De ligger i prisintervallet 400-900 kr och alla utom Hatt et Söner (som för övrigt är dyrast i gänget) föregås av mycket gott rykte. Det var just det märkligt höga priset på Hatt et Söner 2004 som gjorde att den här provningen organiserades. Jag tror inte att Hatt et Söner kommer att ha en chans mot ovanstående gäng men blir gärna motbevisad i morgon.

På lördag ska jag på en provning av champagner från 1988, 1989 och 1990:

Krug 1989
Bollinger Vieilles Vignes Francaises 1990
Selosse 1990
Philipponnat Clos de Goisses 1989
Taittinger Comtes de Champagne 1988
Heidsieck & Monopole Diamant Bleu 1989
Sugot Feneuil Special Club 1988
Billecart-Salmon 1990

Bättre än så här blir det knappast och det blir dessutom premiär för Bollinger VVF för min del. Mycket spännande!

Jag återkommer med rapporter.

4 kommentarer:

  1. Vilka underbara provningar, riktigt avundsjuk... Har själv inte prövat Hatt et Söner så det ska bli kul att läsa vad du skriver om den. Är även nyfiken på vad du gillar Leclapart som är så extremt hypad (du kanske har skrivit om den tidigare men det har jag missat). Vore riktigt kul om du skulle rangordna dem efter egen smak och tycke. En vild gissning på hur du kommer rangordna dem för respektive provning är (kul att jämföra utfallet efter provningen):
    Provning 1
    1. David Leclapart l'Artiste
    2. Diebolt Fleur de Passion
    3. Andre Jacquart

    Provning 2
    1. Selosse 1990
    2. Bollinger VV
    3. Krug 1989
    4. Taittinger Comte de Champagne alt. Philipponnat

    Väntar med spänning på rapport.

    SvaraRadera
  2. Daniel, du kan mycket väl ha rätt.

    Jag tror att du prickat in topp-3 på provning 2 men ordningen kan bli annorlunda.

    På provning 1 tror jag att Fleur vinner och att Pierre Peters är med i topp-3, vi får se. Jag tycker att det ska bli mycket spännande och lovar att presentera mina rangordningar här på bloggen.

    SvaraRadera
  3. Har drukket to flasker Bollinger vvf 1990 tidligere, og begge har vært over toppen. Bollinger benyttet alt for korte korker (i det minste på de to jeg har drukket), så jeg tror vinene har lagret dårlig på grunn av det. Sjekk korken på den flasken du skal smake, og jeg tipper du blir overrasket over hvor kort den er.

    SvaraRadera
  4. Det låter oroväckande. Jag är själv lite skeptisk till 1990 som årgång - jag har druckit många märkliga 1990:or. Vi får se på lördag. Och jag ska absolut ta en titt på korken på VVF:en.

    Trevligt med en norsk läsare!

    SvaraRadera