tisdag 20 november 2012

Jag mår illa

Jag mår fysiskt illa när jag ser bilder på fläskfilén som färgats röd och sålts som oxfilé i Sverige. Enligt Svenska Dagbladet idag kan så mycket som 350.000 portioner av det här köttet ha hamnat på svenska tallrikar och eländet har pågått under två års tid. Jag tycker synd om alla som har drabbats.

Igår klubbades champagnerna på vinauktionen och auktionen fortsätter idag med röd Bordeaux. De tre champagner jag tipsade om gick alla för rimliga priser, så grattis till er som köpte! Winston Churchill 1996 gick ovanligt billigt.

Däremot var det i vanlig ordning några champagner som gick alldeles för dyrt. Det värsta exemplet var Winston Churchill 1999, som i och för sig är en bra champagne, men som såldes mer än dubbelt så dyrt som den kan köpas för på vilket Systembolaget som helst. I en marknadsekonomi finns det inget som hindrar folk från att göra dåliga affärer men i det här fallet rör det sig om en monopolsituation där värderingmän från Systembolaget bestämmer vilka objekt som får säljas – enligt de vackra orden på Systembolagets hemsida ska det enbart handla om ”samlarobjekt”. Att de då accepterar objekt ur det egna ordinarie sortimentet och dessutom sätter utgångspriser 57% högre än sina egna butikspriser tycker jag är ren skandal.

4 kommentarer:

  1. Tycker du verkligen RD1996 gick för rimligt pris!?
    Eller har inte den ökat nämntvärt...trodde de skulle ligga runt 1500/flaskan, iaf i europa?
    Eller är jag helt ute o cyklar?

    SvaraRadera
  2. Jo, i England kan man fortfarande hitta RD 1996 för drygt 1500 kr/flaska men då pratar vi om de billigaste priserna i hela Europa. Det är normalt att auktionspriser ligger högre (även i England!).

    Jag kan hålla med om att 2200 kr + avgifter kanske var i hösta laget, men det är en väldigt bra champagne och det finns inga andra alternativ i Sverige.

    SvaraRadera
  3. Måste säga att något har hänt sedan man helt gick över till nätauktioner. Det känns som om priserna har gått upp och att priserna på relativt unga champagner ligger långt högre än vad de borde. Jag personligen älskade spänningen av att sitta i salen under auktionen och veta att om ett nummer är det den posten som jag vill köpa. Undrar om priserna kommer att fortsätta att stiga i samma takt som de har gjort de sista åren eller om de kommer att stagnera något?
    Eftersom det kommer några svaga år nu vad gäller årgångarna så kanske de fortsätter att stiga. Vad säger du Elvis, skal man bunkra 2002?

    SvaraRadera
  4. Jag har själv köpt en hel del 2002:or som investering. Dels tror jag väldigt mycket på 2002 som årgång, dels tror jag att det kommer att bli en riktig hajp kring 2002 när de bästa prestigchampagnerna släppts (Krug, Winston Churchill och Enchanteleurs). Dessutom kommer det att dröja några år innan det kommer en riktigt toppårgång igen (2004, 2005, 2006 och 2007 verkar alla vara OK årgångar men inte mer).

    SvaraRadera